REGULAMIN ORGANIZACYJNY TEATRU IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO W KIELCACH z dnia 3 stycznia 2005 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
TEATRU IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO W KIELCACH
z dnia 3 stycznia 2005 r.
PODSTAWA PRAWNA
1. Statut Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach nadany Uchwałą Zarządu
Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach nr 827/04 z dnia 22 grudnia 2004 r.
2. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. „o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”
/ Dz. U. nr 13 poz. 123 z 2001 r. z późniejszymi zmianami /
3. Zarządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 19 kwietnia 1949 r. „o utworzeniu przedsiębiorstwa
państwowego pod nazwą Państwowy Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach” /Mon. Pol.
nr A-45 poz. 612 /
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Organizatorem Teatru jest Województwo Świętokrzyskie, które zapewnia środki potrzebne
na jego utrzymanie i rozwój.
2. Teatr posiada osobowość prawną i jest wpisany do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego
przez organizatora pod numerem RIK- 11/92 w dniu 31 marca 1993 r.
3. Siedzibą Teatru jest miasto Kielce, a terenem działania obszar całego kraju.
4. Teatr działa we własnym imieniu i na własny rachunek jako jednostka wyodrębniona
pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno – finansowym.
5. Nadzór nad działalnością Teatru sprawuje Zarząd Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach.
II CELE I ZADANIA TEATRU
1. Zadaniem Teatru jest zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa oraz tworzenie warunków aktywnego uczestnictwa w kulturze, w szczególności:
*upowszechnianie kultury poprzez tworzenie i wystawianie widowisk tetralnych,
* poszukiwanie nowych form sztuki scenicznej,
* doskonalenie form teatralnej działalności artystycznej,
* udzielanie pomocy artystycznej i instruktażowej oraz współpraca ze społecznym
ruchem kulturalnym,
* spełnianie wiodącej fukcji w rozwoju kultury teatralnej na terenie
województwa świętokrzyskiego.
2. Zadania określone w ust. 1 Teatr realizuje poprzez:
* organizowanie przedstawień i propagowanie sztuki teatralnej we wszystkich możliwych formach,
zapewniając w nich udział wybitnych aktorów, reżyserów, scenarzystów itp.
* prezentowanie tych przedstawień i innych form sztuki teatralnej we własnej siedzibie
oraz w terenie,
* odpowiedni dobór pozycji programowych, uwzględniający ich wartość artystyczną i
funkcję społeczną,
* propagowanie twórczości scenicznej polskiej i zagranicznej,
* patronowanie amatorskiemu ruchowi teatralnemu, w szczególności wspomaganie i
popieranie młodzieżowego ruchu artystycznego,
* integrowanie środowiska teatralnego województwa świętokrzyskiego.
III ZASADY FUNKCJONOWANIA TEATRU
1. Teatr jest zarządzany przez dyrektora naczelnego i artystycznego, którego powołuje i
odwołuje Zarząd Województwa Świętokrzyskiego w trybie przewidzianym
w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. Dyrektor może wykonywać swoje obowiązki poprzez ustanowionego pełnomocnika
w zakresie umocowania określonego w pełnomocnictwie.
3. Dyrektor zarządza całokształtem działalności, czuwa nad mieniem Teatru i
jest za niego odpowiedzialny.
4. Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
· ogólne kierownictwo w sprawach działalności podstawowej i administracyjnej,
· ogólny nadzór nad majątkiem Teatru,
· reprezentowanie teatru na zewnątrz,
· przedstawianie właściwym instytucjom i organizatorowi planów rzeczowych,
sprawozdań finansowych oraz wniosków inwestycyjnych,
· wydawanie regulaminów i rozporządzeń,
· sprawowanie ogólnego nadzoru nad kontrolą wewnętrzną,
· zawieranie i rozwiązywanie umów z pracownikami Teatru oraz podejmowanie
decyzji wynikających ze stosunku pracy.
· odpowiedni dobór reżyserów, scenografów, choreografów oraz innych twórców spektakli
· odpowiedni dobór aktorów do obsady w realizowanych przedstawieniach
· nadzór nad pracą zaangażowanych realizatorów premier
· czuwanie nad dyscypliną pracy i prawidłowym wykonywaniem obowiązków służbowych
przez pracowników podległych komórek organizacyjnych
· przestrzeganie prawa pracy, zasad współżycia społecznego,
dbałość o przestrzeganie przepisów z zakresu bhp i ppoż.
5. Warunki pracy i płacy pracowników etatowych Teatru określają:
· Regulamin Pracy
· Regulamin Wynagradzania
6. Warunki zatrudnienia i wynagrodzenia osób na podstawie umów o dzieło i zlecenia
regulują przepisy kodeksu cywilnego.
7. Teatr prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie
o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
IV STRUKTURA ORGANIZACYJNA TEATRU
1. Pracą Teatru kieruje dyrektor.
2. Prawidłową realizację zadań finansowych zapewnia główny księgowy.
3. Dyrektor i główny księgowy wchodzą w skład kierownictwa Teatru.
4. Główny księgowy i inni kierownicy działów są odpowiedzialni za:
· należyte zorganizowanie pracy w dziale
· prawidłowe, sprawne i terminowe wykonanie nałożonych zadań
· nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny, porządku, zasad bhp i ppoż.
5. Glówny księgowy kieruje sprawami ekonomiczno – finansowymi.
Do jego zadań należy w szczególności:
* opracowywanie planów rzeczowo – finansowych, remontów i inwestycji
* prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami
* ścisła współpraca z dyrektorem w kwestii pełnej realizacji zadań Teatru
* reprezentowanie Teatru w zakresie spraw finansowych w jednostce nadrzędnej i
innych instytucjach
* organizowanie i doskonalenie systemu wewnętrznej informacji ekonomicznej
* zastępstwo dyrektora w czasie jego nieobecności
6. Kierownicy działów: artystycznego, impresariatu aministracyjno – technicznego i księgowości są
bezpośrednio odpowiedzialni za całokształt prac podległych im komórek organizacyjnych.
Do ich obowiązków należy w szczególności:
· organizowanie pracy i planowanie zadań podległym pracownikom
· zaangażowanie w realizację zadań Teatru z uwzględnieniem oszczędności i gospodarności
· proponowanie zakresów czynności dla podległych pracowników
· przestrzeganie prawa pracy, zasad współżycia społecznego
· wnioskowanie w sprawach pracowniczych / zatrudnienia, zwalniania, nagradzania,
awansowania, udzielania kar porządkowych /
· dbałość o przestrzeganie przepisów z zakresu bhp i ppoż
7. Samodzielne stanowiska
* szczegółowe zadania dla tych stanowisk zostały zawarte
w zakresach czynności i odpowiedzialności
8. W skład Teatru wchodzą następujące komórki organizacyjne:
8.1 Dział Artystyczny
* kierownik literacki
*sekretarz literacki
* aktorzy
* adepci
* inspicjenci – suflerzy
* biblioteka
8.2 Dział finansowo – księgowy
* główny księgowy
* specjalista ds. księgowości
* specjalista ds. płac
* specjalista ds. kasy i księgowości materiałowej
8.3 Impresariat Teatru
* kierownik impresariatu
* specjalista – organizator widowni
* specjalista – organizator
* kasjer biletowy – organizator
* bileterzy
* szatniarze
* strażacy
8.4 Dział administracyjno – techniczny
* kierownik działu
Zespół warsztatowy
· pracownia stolarska – stolarze
· pracownia krawiecka damska – krawcowe
· pracownia krawiecka męska – krawcy
· pracownia plastyczna i reklamy – plastycy
· pracownia tapicerska
· pracownia ślusarska
Techniczna obsługa sceny
· pracownia elektryczna – elektrycy
· pracownia akustyczna – akustycy
· pracownia fryzjersko – perukarska – charakteryzatorzy
· garderoba damska – garderobiana
· garderoba męska – garderobiana
· obsługa sceny – brygadier, maszyniści
· rekwizytornia
· magazyn mebli scenicznych i dekoracji
Obsługa
· intendent – zaopatrzenie
· pracownik administracyjny – pralnia
· pracownik administracyjny – konserwator
· magazynier – magazyn materiałowy
· portierzy – telefoniści
· sprzątaczki
Samodzielne stanowiska
· specjalista ds. kadr i administracji
· sekretarka – asystentka
· inspektor bhp i ppoż
· radca prawny
9. Zadania komórek organizacyjnych
9.1 Dział artystyczny
* opracowywanie i realizacja planów repertuarowych
* kształtowanie opinii i pozytywnego oblicza artystycznego przygotowywanych premier
* odpowiedni dobór reżyserów, scenografów , choreografów itp.
* odpowiedni dobór aktorów do obsady w realizowanych spektaklach
9.2 Dział finansowo – księgowy
* prowadzenie gospodarki finansowej instytucji
* prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowązującymi zasadami
* analiza ekonomiczno – finansowa zdarzeń gospodarczych
* kontrola formalno – rachunkowa wszystkich dokumentów księgowych
* prawidłowe i terminowe sporządzanie dokumentów / listy płac wynagrodzeń,
zasiłków, ewidencja środków trwałych, faktury itd. /
* doskonalenie zawodowe pracowników
9.3 Impresariat Teatru
* przygotowanie merytorycznej dokumentacji dotyczącej realizacji spektakli do wypłaty wynagrodzeń oraz premii działowi impresariatu
* ścisła i wszechstronna współpraca zdyrektorem, kierownikiem literackim, głównym księgowym, kierownikiem administracyjno – technicznym i specjalistą ds. kadr
* przygotowywanie strategii promocyjno – reklamowej, poszukiwanie sponsorów Teatru
* efektywnw upowszechnianie spektakli
* maksymalizacja wpływów ze sprzedaży biletów teatralnych i innych wydawnictw
* organizacja i obsługa spektakli i innych imprez
* prawidłowe rozliczanie wpływów ze sprzedaży biletów i innych wydawnictw
* kontrola prawidłowości raportów z odbytych prób i spektakli sporządzanych przez inspicjenta
9.3 Dział administracyjno – techniczny
* terminowe i zgodne z dokumentacją scenograficzną wykonywanie dekoracji, scenografii, rekwizytów, kostiumów, peruk itp.
* prawidłowe zabezpieczanie scenografii w trakcie eksploatacji spektakli w siedzibie i w terenie
* dążenie do wielokrotnego wykorzystywania środków iscenizacji w nowo przygotowywanych premierach
* oszczędne gospodarowanie surowcami, materiałami oraz energią elektryczną w trakcie produkcji wszelkich scenografii
*właściwa obsługa przedstawień teatralnych, przestrzeganie wskazówek reżysera, scenografa, operatora oświetlenia, dyrektora Teatru
* dbałość o sprawność techniczną eksploatowanych urządzeń i maszyn
* zabezpieczenie przechowywania i magazynowania surowców, materiałów oraz wyrobów gotowych / kostiumów, scenografii, mebli, rekwizytów i innych urządzeń /
* zabezpieczenie prawidłowych warunków bhp i ppoż. w siedzibie i w objeździe; bieżące utrzymanie obiektu w czystości, sprawności technicznej, natychmiastowe usuwanie awarii, nadzór nad pracami remontowymi i inwestycyjnymi
* zabezpieczenie obiektu w sprzęt umożliwiający zachowanie warunków bhp i ppoż. / stała współpraca z inspektorem bhp i ppoż.
* dokonywanie zakupów na potrzeby sceny i administracji
* wyposażenie pracowników w odzież ochronną i roboczą oraz środki czystości zgodnie z regulaminem pracy
* prawidłowa gospodarka i eksploatacja środków transportu
* prowadzenie ksiąg inwentarzowych oraz oznakowanie przedmiotów – wyposażenia Teatru i mieszkań teatralnych
9.4 Samodzielne stanowiska
· całokształt spraw osobowych pracowników Teatru, tj. zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę i zlecenia, wydawanie świadectw pracy, zaświadczeń i opinii zgodnie z przepisami kodeksu pracy, regulaminu wynagradzania i pracy
· ustalanie uprawnień pracowników do dodatków za staż pracy, szkodliwych, urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych, nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych, rentowych itp.
· kompletowanie dokumentacji do emerytury lub renty
· kompletowanie akt osobowych oraz prawidłowe prowadzenie ewidencji pracowniczej
· bieżąca kontrola dyscypliny pracy
· organizowanie szkoleń okresowych bhp i ppoż., kierowanie pracowników na okresowe badania lekarskie
· nadzór nad przestrzeganiem przepisów w zakresie bhp i ppoż.
Sekretarka – asystentka
· prowadzenie kancelarii Teatru / dziennik korespondencyjny, ewidencja pism, nadawanie i odbiór listów i innych przesyłek pocztowych, rozdzielanie zadekretowanej poczty i niezwłoczne przekazywanie do odpowiedzialnych komórek organizacyjnych, codzienna obsługa poczty e-mail, sporządzanie pism /
· prawidłowa ewidencja i terminowe rozliczanie kosztów portoryjnych
· ewidencja delegacji służbowych
· prowadzenie ewidencji zakupu i zużycia materiałów biurowych
Inspektor bhp i ppoż.
· stały nadzór nad prawidłowym zabezpieczeniem obiektu w zakresie bhp i ppoż.
· kontrola przestrzegania wydawanych zaleceń
· stała współpraca ze strażą pożarną i działem administracyjno – technicznym
Radca prawny
· zadania radcy prawnego określa ustawa „o radcach prawnych” z dnia 6 lipca 1982 r. / Dz. U. Nr 19 poz. 145 z 1982 z późniejszymi zmianami /
V POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Rodzaje stanowisk w Teatrze określa struktura organizacyjna – Schemat graficzny / załącznik nr. 1 /
2. Prawa i obowiązki osób zajmujących stanowiska kierownicze i samodzielne określają szczegółowo
zakresy czynności.
3. Prawa i obowiązki pracowników oraz porządek wewnętrzny instytucji określa regulamin pracy.
4. Regulamin organizacyjny wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą od 1 stycznia 2005 roku.
Dyrektor
Naczelny i Artystyczny
Piotr Szczerski