artykuł nr 1

Procedura zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

Zarządzenie nr 14/2024

Dyrektora Teatru

im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

z dnia 19.09.2024 r.

 

w sprawie ustalenia Procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

 

Na podstawie art. 24 ust. 1 oraz art. 25 ustawy z 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928)

zarządzam, co następuje:

§ 1. 1. Ustala się Procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, w treści stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 2. Wykonanie zarządzenia powierza się pracownikom Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.

§ 3. Zarządzenie podlega opublikowaniu na stronie BIP Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania do wiadomości osób wykonujących pracę.

 

 

Procedura

zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych

w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

 

 

 

§ 1. Cel

 

  1. Niniejsza procedura określa tryb zgłaszania wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach oraz zasady ochrony sygnalistów zgłaszających lub ujawniających publicznie informacje o naruszeniach prawa wynikających z Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r., poz. 928), która wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 17, Dz. Urz. UE L347 z 20.10.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 265 z 12.10.2022, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 150 z 09.06.2023, str. 40). 

 

§ 2. Naruszenie prawa

 

  1. Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa określone w:

 

  1. art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
  2. Kodeks etyki pracowników Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach;
  3. Regulaminie Pracy obowiązującym w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.

 

 

§ 3. Sygnalista

 

  1. Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:
  1. pracownik;
  2. osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  3. przedsiębiorca;
  4. osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
  5. stażysta;
  6. wolontariusz;
  7. praktykant.

 

  1. Procedurę stosuje się także do osoby fizycznej, o której mowa w ust. 1, w przypadku zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach lub na rzecz tego podmiotu lub już po ich ustaniu.

 

§ 4. Zespół upoważniony do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń

 

  1. Podmiotem upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa, dokonywania ich weryfikacji i podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu, jest wyznaczony przez Dyrektora Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach zespół, składający się z pracowników Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, zwany dalej Zespołem, któremu przewodniczy Pełnomocnik sygnalistów.
  2. Zespół wykonując powierzone zadania podlega bezpośrednio Dyrektorowi Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.
  3. Do zadań Zespołu należy w szczególności:
  1. przyjmowanie zgłoszeń;
  2. bezstronne rozpatrzenie zgłoszenia, w tym prowadzenie niezbędnej komunikacji z sygnalistą;
  3. określenie propozycji działań następczych lub dyscyplinujących;
  4. określenie rekomendacji dotyczących działań zapobiegawczych;
  5. prowadzenie rejestru zgłoszeń.
  1. Zespół może  zaangażować,  o  ile  uzna  to  za  zasadne,  przedstawicieli  działów Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach lub  osób niezależnych  do  udziału  w  postępowaniu wyjaśniającym.

 

§ 5. Sposoby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę

 

  1. Zgłoszeń wewnętrznych można dokonywać poprzez wypełnienie karty zgłoszenia wewnętrznego, stanowiącej Załącznik nr 1 do Procedury, dostępnej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach:
  1. ustnie: podczas bezpośredniego spotkania, zorganizowanego na wniosek sygnalisty z Pełnomocnikiem sygnalistów w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. W celu umówienia terminu spotkania konieczny jest kontakt mailowy: sygnalista@teatrzeromskiego.pl;
  2. pisemnie: pocztą w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Poufne - nie otwierać. Zgłoszenie wewnętrznego naruszenia prawa” na adres: Zespół  badający zgłoszenia sygnalistów; Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach; ul. Sienkiewicza 32, 25-507 Kielce;

Zgłoszenia dokonane inną drogą niż przewidziano w Procedurze pozostawia się bez rozpoznania.

2. Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:

  1. dane sygnalisty (imię i nazwisko, adres do korespondencji, adres mailowy, numer telefonu);
  2. datę i miejsce sporządzenia zgłoszenia;
  3. opis naruszenia;
  4. datę i miejsce zaistnienia naruszenia prawa/datę powzięcia informacji o naruszeniu prawa;
  5. dane niezbędne do identyfikacji  osoby, której dotyczy zgłoszenie;
  6. ewentualne dowody potwierdzające opisany stan faktyczny oraz wszelkie inne informacje mające związek ze zgłoszeniem, w tym ewentualne dokumenty;
  7. wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego, zapewniającego zachowanie zasady poufności.

 

 6. Zgłoszenia anonimowe

 

Zgłoszenia anonimowe, w których nie jest możliwe ustalenie danych sygnalisty pozostawia się bez rozpoznania i nie stosuje się do nich zasad wynikających z niniejszej procedury.

 

§ 7. Rejestr zgłoszeń

 

  1. Każde przyjęte zgłoszenie podlega zarejestrowaniu w Rejestrze zgłoszeń.
  2. Za prowadzenie Rejestru zgłoszeń odpowiada Zespół.
  3. Rejestr zgłoszeń, stanowiący Załącznik nr 2 do Procedury powinien zawierać co najmniej: 
  1. numer zgłoszenia;
  2. przedmiot naruszenia prawa;
  3. dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
  4. adres do kontaktu sygnalisty;
  5. datę dokonania zgłoszenia;
  6. informację o podjętych działaniach następczych;
  7. datę zakończenia sprawy.
  1. Rejestr zgłoszeń jest prowadzony przy zachowaniu zasad poufności. Procedura zgłoszeń wewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia i osób powiązanych z sygnalistą)  oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
  2.  Po otrzymaniu zgłoszenia dane osobowe są przetwarzane w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
  3. Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

 

§ 8. Fałszywe zgłoszenie

 

  1. Zgłoszenie nieprawidłowości może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze.
  2. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń nieprawidłowości. Osoba, która dokonała zgłoszenia, w którym świadomie podano
    nieprawdę lub zatajono prawdę nie korzysta z ochrony przewidzianej dla sygnalistów. 
  3. W przypadku ustalenia w wyniku wstępnej analizy zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu nieprawidłowości świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, zgłaszający będący pracownikiem, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia lub innego stosunku prawnego.
  4. W przypadku zgłaszającego, świadczącego na rzecz Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach usługi lub dostarczającego towary na podstawie umowy cywilnoprawnej, ustalenie dokonania fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości skutkować może rozwiązaniem tejże umowy i definitywnym zakończeniem współpracy pomiędzy stronami.
  5. Niezależnie od skutków wskazanych powyżej, zgłaszający świadomie dokonujący fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości może zostać pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej, w przypadku wystąpienia szkody po stronie Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach związanej z fałszywym zgłoszeniem.

 

§ 9. Przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych

 oraz podejmowanie działań następczych w związku ze zgłoszeniami

 

  1. Po otrzymaniu zgłoszenia Zespół dokonuje wstępnej analizy zgłoszenia pod kątem tego, czy informacje w nim zawarte umożliwiają rozpatrzenie zgłoszenia i podjęcie dalszych działań następczych, a także rejestruje zgłoszenie w Rejestrze zgłoszeń.
  2. Zgłoszenie może mieć charakter:
  1. jawny, gdy sygnalista zgadza się na ujawnienie swoich danych;  
  2. zanonimizowany, gdy sygnalista nie zgadza się na ujawnienie swoich danych  i dane podlegają utajnieniu.

 

  1. Zespół może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w przypadku, gdy:

 

  1. zgłoszenie nie spełnia wymogów formalnych, określonych w par. 5 ust. 2;
  2. zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa;
  3. sprawa była już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia, a w zgłoszeniu nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem wewnętrznym;
  4. zgłoszenie jest w oczywisty sposób niewiarygodne;
  5. niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do prowadzenia postępowania wyjaśniającego.

 

  1. Jeśli zgłoszenie pozwala na przeprowadzenie weryfikacji jego zasadności, a ponadto według opisu zgłoszenia zachodzi prawdopodobieństwo wystąpienia naruszenia prawa, następuje wszczęcie postępowania wyjaśniającego.

 

  1. Zespół potwierdza sygnaliście przyjęcie zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania na adres do kontaktu wskazany w zgłoszeniu.  Dalsze czynności podejmowane są bez zbędnej zwłoki.

 

  1. Zespół zawiadamia osobę, której zgłoszenie dotyczy o przyjęciu zgłoszenia wewnętrznego oraz wzywa ją do złożenia na piśmie wyjaśnień oraz przedstawienia ewentualnych dowodów potwierdzających jej stanowisko.

 

  1. W celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, Zespół może wzywać:
  1. pracowników lub współpracowników, którzy mogą mieć związek lub jakąkolwiek wiedzę w zakresie zgłoszenia;
  2. sygnalistę;
  3. osobę, której dotyczy zgłoszenie

do złożenia wyjaśnień ustnie bądź pisemnie.

 

Na wniosek Zespołu wezwane osoby mają obowiązek złożyć wyjaśnienia, udzielać informacji oraz udostępniać dokumenty w celu ustalenia wszystkich okoliczności zasadności zgłoszenia.

 

  1. Wyjaśnienia składane ustnie przez wezwane osoby utrwalane są w formie protokołu z rozmowy.

 

  1. W wyniku przeprowadzonych działań następczych zgłoszenie może zostać uznane za zasadne lub bezzasadne w całości lub części.

 

  1. Po ustaleniu całokształtu stanu faktycznego, Zespół podejmuje decyzję co do zasadności zgłoszenia w formie protokołu.

 

  1. W przypadku uznania zgłoszenia za zasadne w całości lub części Zespół:
  1. formułuje propozycje działań naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, której dotyczy zgłoszenie, która dopuściła się naruszenia lub zawiadamia organy ścigania;
  2. określa rekomendacje co do możliwych działań zapobiegawczych mających na celu wyeliminowanie podobnych do opisanych w zgłoszeniu naruszeń w przyszłości.

 

  1. W przypadku uznania zgłoszenia za bezzasadne Zespół oddala zgłoszenie. W takim przypadku Zespół przekazuje niezwłocznie sygnaliście oraz osobie, której zgłoszenie dotyczy informację o przeprowadzonej weryfikacji zgłoszenia.

 

  1. Od decyzji Zespołu nie przysługuje odwołanie.

 

  1. Informacja zwrotna jest przekazywana sygnaliście w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub – w  przypadku nieprzekazania potwierdzenia, o którym mowa w pkt 5 – 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego.

 

  1. Sygnalista jest każdorazowo informowany o okolicznościach, w których ujawnienie jego tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.

 

  1. Zgłoszenia rozpoznawane jest z dołożeniem należytej staranności, zasadą bezstronności i obiektywizmu, tak aby uniknąć podjęcia decyzji na podstawie chybionych i bezpodstawnych oskarżeń, niemających potwierdzenia w faktach i zebranych dowodach oraz z zachowaniem poszanowania godności i dobrego imienia pracowników i osób, których zgłoszenie dotyczy.

 

§ 10. Środki ochrony

 

  1. Sygnaliście, osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia, osobom powiązanym z sygnalistą pracodawca zapewnia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi.
  2. Sygnalista, osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia, osoby powiązane z sygnalistą, kwalifikują się do objęcia ochroną pod warunkiem, że miały uzasadnione podstawy, by sądzić, że będące przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacje na temat naruszeń są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i stanowią informację o naruszeniu prawa.
  1. Osoby, o których mowa w ust. 1, podlegają ochronie wyłącznie w zakresie dokonanych zgłoszeń.
  2. Zapewniając ochronę, o której mowa w ust. 1 pracodawca, w szczególności podejmuje niezbędne środki, aby zakazać wszelkich form działań odwetowych wobec osób, o których mowa w ust. 1, w tym gróźb działań odwetowych i prób podejmowania działań odwetowych, w tym w szczególności działań odwetowych podejmowanych w następujących formach:
  1. odmowy nawiązania stosunku pracy;
  2. wypowiedzenia lub rozwiązania bez wypowiedzenia stosunku pracy;
  3. niezawarcia umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcia kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcia umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
  4. obniżenia wysokości wynagrodzenia za pracę;
  5. wstrzymania awansu albo pominięcia przy awansowaniu;
  6. pominięcia przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenia wysokości tych świadczeń;
  7. przeniesienia na niższe stanowisko pracy;
  8. zawieszenia w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
  9. przekazania innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
  10. niekorzystnej zmiany miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
  11.  negatywnej oceny wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
  12. nałożenia lub zastosowania środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej lub środka o podobnym charakterze;
  13. przymusu, zastraszania lub wykluczenia;
  14. mobbingu;
  15. dyskryminacji;
  16. niekorzystnego lub niesprawiedliwego traktowania;
  17. wstrzymania udziału lub pominięcia przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
  18. nieuzasadnionego skierowania na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
  19. działania zmierzającego do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
  20. spowodowania straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
  21.  wyrządzenia innej szkody niematerialnej, w tym naruszenia dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.

 

§ 11. Zgłoszenie do Rzecznika Praw Obywatelskich

oraz instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych UE

 

  1. Informacja o naruszeniu prawa może być w każdym przypadku zgłoszona również do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz – w stosownych przypadkach – do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej w trybie właściwym do dokonania takich zgłoszeń.

 

  1. Informacja o naruszeniu prawa może być w każdym przypadku zgłoszona również do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego z pominięciem procedury zgłoszeń wewnętrznych. Nie skutkuje to pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy o ochronie sygnalistów.

 

§ 12. Przepisy końcowe

 

  1. Przepisy niniejszej procedury podlegają przeglądowi nie rzadziej niż raz na trzy lata.
  2. W sprawach nieuregulowanych niniejszą procedurą zastosowanie mają odpowiednie przepisy Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r o ochronie sygnalistów oraz właściwe w tej materii przepisy prawa krajowego.

 

 

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

przez Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach – dla Sygnalisty

 

 

Spełniając obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane dalej RODO)

 

  1.  Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Pani/Pana dane osobowe jest Teatr imienia Stefana Żeromskiego w Kielcach ul Sienkiewicza 32 , 25-507 Kielce, 
  2. W sprawach związanych z ochroną danych osobowych można kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach pisemnie na adres:
  • poczty elektronicznej: iod@treatrzeromskiego.pl
  • siedziby administratora;

 

  1. Może Pan/Pani kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem z wykorzystaniem danych teleadresowych wskazanych w pkt 1 lub z wyznaczonym u Administratora inspektorem ochrony danych z wykorzystaniem danych teleadresowych wskazanych w pkt 2.
  2. Podanie przez Panią/a jako sygnalistę/osobę zgłaszającą swoje dane osobowe, w szczególności imienia, nazwiska, adresu, danych kontaktowych, jest dobrowolne. W przypadku ich podania Pani/a dane osobowe będą przetwarzane w celu:

 

  1. w celu spełnienia prawnego obowiązku ciążącego na Administratora związanego ze zgłaszanymi przypadkami naruszenia prawa, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO oraz na podstawie ustawy z 14.06.2024r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928)
  2. możliwości weryfikacji otrzymanej od Pani/a informacji i przeprowadzenia wewnętrznego dochodzenia w przedmiocie zgłoszenia na podstawie art. 6 ust. 1 lit f RODO (prawnie uzasadnionego interesu Administratora w postaci zidentyfikowania, przeciwdziałania ryzyka wystąpienia naruszenia, podjęcia działań związanych z ustaleniem, czy będące przedmiotem zgłoszenia działanie lub zaniechanie stanowi rzeczywiste lub potencjalne naruszenie przepisów prawa);

 

  1. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane przez maksymalnie okres 3 lat od końca roku kalendarzowego w którym zostało  przyjęcia zgłoszenia
  2. Administrator zapewnia poufności Pani/a danych, w związku z otrzymanym zgłoszeniem. W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie podmiotom uprawnionym do tego na podstawie przepisów prawa: organom władzy publicznej oraz podmiotom wykonującym zadania publiczne lub działającym na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa lub operatorom pocztowym.
  3. Pani/a dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.
  4. Dane które przetwarzamy otrzymaliśmy bezpośrednio od osoby której dotyczą
  5. Zgodnie z Ustawą o sygnalistach podanie danych jest dobrowolne
  6. Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania.
  7. Pani/Pana dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa; tel. 606 950 000, fax. 22 531 03 01, e-mail: kancelaria@uodo.gov.pl)