Załącznik do uchwały Nr 1184/12
Zarządu Województwa Świętokrzyskiego
z dnia 20 czerwca 2012 r.
Zarządu Województwa Świętokrzyskiego
z dnia 20 czerwca 2012 r.
STATUT
TEATRU IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO W KIELCACH
TEATRU IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO W KIELCACH
I Postanowienia ogólne
§ 1
1. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, zwany dalej „Teatrem”, jest instytucją kultury powołaną do prowadzenia działalności artystycznej.
2. Teatr działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406), zwanej dalej „ustawą”,
2) Zarządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 19 kwietnia 1949 r. o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa pod nazwą: „Państwowy Teatr im. St. Żeromskiego w Kielcach”,
3) niniejszego statutu.
§ 2
Organizatorem Teatru jest Województwo Świętokrzyskie.
§ 3
Teatr posiada osobowość prawną i jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora.
§ 4
Siedzibą Teatru jest miasto Kielce, a terenem działalności obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
II zadania I ZAKRES DZIAŁALNOŚCI Teatru
§ 5
1. Zadaniem Teatru jest zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa
oraz tworzenie warunków aktywnego uczestnictwa w kulturze, w szczególności:
oraz tworzenie warunków aktywnego uczestnictwa w kulturze, w szczególności:
1) tworzenie i upowszechnianie kultury i sztuki teatralnej,
2) propagowanie twórczości scenicznej polskiej i zagranicznej,
3) poszukiwanie nowych form sztuki scenicznej,
4) doskonalenie form teatralnej działalności artystycznej,
5) współpraca ze społecznym ruchem kulturalnym, w tym udzielanie pomocy artystycznej i instruktażowej.
2. Zadania określone w ust. 1 Teatr realizuje poprzez:
1) tworzenie i wystawianie przedstawień teatralnych oraz interdyscyplinarnych przedsięwzięć artystycznych, zapewniając w nich udział wybitnych aktorów, reżyserów, scenarzystów itp.,
2) prezentowanie przedstawień i innych form sztuki teatralnej we własnej siedzibie
oraz w kraju i za granicą,
oraz w kraju i za granicą,
3) odpowiedni dobór pozycji programowych, uwzględniający ich wartość artystyczną
i funkcję społeczną,
i funkcję społeczną,
4) współpracę z instytucjami kultury, edukacyjnymi i naukowymi, organami administracji państwowej i samorządowej oraz organizacjami społecznymi i kulturalnymi
w realizacji przedsięwzięć z dziedziny tworzenia i promocji twórczości teatralnej,
w realizacji przedsięwzięć z dziedziny tworzenia i promocji twórczości teatralnej,
6) prowadzenie edukacji kulturalnej wśród dzieci i młodzieży i wspieranie amatorskiego ruchu teatralnego,
7) prowadzenie innej działalności, zbieżnej z celami i pozostałymi zadaniami Teatru.
III. Nadzór i zarządzanie Teatrem
§ 6
Nadzór nad działalnością Teatru sprawuje Zarząd Województwa Świętokrzyskiego.
§ 7
Strukturę organizacyjną oraz zakres działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa Regulamin Organizacyjny nadany przez Dyrektora Teatru,
na zasadach i w trybie określonym w obowiązujących przepisach.
na zasadach i w trybie określonym w obowiązujących przepisach.
§ 8
1. Dyrektor Teatru zarządza Teatrem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Dyrektor wykonuje swoje zadania przy pomocy Zastępcy Dyrektora, którego powołuje i odwołuje po uzgodnieniu z Zarządem Województwa Świętokrzyskiego.
3. Główny Księgowy Teatru aprobuje w formie parafy dokumenty związane z zaciąganiem zobowiązań finansowych w zakresie ich zgodności z planem finansowym instytucji.
§ 9
1. Dyrektor może powołać kolegium doradcze i opiniodawcze w sprawach związanych
z działalnością Teatru.
z działalnością Teatru.
2. Skład kolegium ustala Dyrektor, przy czym Zarząd Województwa Świętokrzyskiego
ma prawo desygnowania jednego przedstawiciela jako członka przedmiotowego organu.
ma prawo desygnowania jednego przedstawiciela jako członka przedmiotowego organu.
3. Zasady i tryb działania oraz liczbę członków kolegium określa regulamin nadany
przez Dyrektora.
przez Dyrektora.
4. Dyrektor uzgadnia regulamin kolegium z Zarządem Województwa Świętokrzyskiego.
IV. finanse Teatru
§ 10
1. Działalność Teatru finansowana jest z:
1) dotacji z budżetu organizatora,
2) wpływów z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, z wyjątkiem zabytków,
3) wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych,
4) środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
2. Wysokość rocznej dotacji na działalność Teatru ustala organizator.
§ 11
1. Teatr może prowadzić - jako dodatkową - działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Środki uzyskane z działalności gospodarczej mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu sfinansowania działalności statutowej Teatru.
V. POSTANOWIENIA końcowe
§ 12
Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.