ZARZĄDZENIE NR 1/2018 Dyrektora Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach z dnia 4.01.2018 r. wraz z Regulaminem Organizacyjnym Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
ZARZĄDZENIE NR 1/2018
Dyrektora Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
z dnia 4.01.2018 r.
Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity Dz.U.2017.862), § 7 Statutu Teatru wprowadzonego uchwałą nr 1184/12 Zarządu Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach oraz uchwały nr 3363/17 Zarządu Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zaopiniowania projektu Regulaminu Organizacyjnego Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
wprowadzam do stosowania z dniem 4.01.2018 r. Regulamin Organizacyjny Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach wraz ze schematem graficznym Struktury Organizacyjnej Teatru.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
TEATRU IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO W KIELCACH
z dnia 4.01.2018 r.
- PODSTAWA PRAWNA
§ 1
Podstawę prawną Regulaminu Organizacyjnego Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach zwanego dalej Teatr stanowią:
1.Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity Dz.U.2017.862),
- Statut Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach nadany uchwałą nr 1184/2012 Zarządu Województwa Świętokrzyskiego z dnia 20 czerwca 2012 r.
- POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 2
- Regulamin określa szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.
- Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach posiada osobowość prawną. Teatr jest wpisany do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Organizatora Województwo Świętokrzyskie pod numerem RIK- 11/92.
- Organizatorem Teatru jest Województwo Świętokrzyskie.
- Teatr jest samorządową instytucją artystyczną.
§ 3
- Regulamin organizacyjny zwany dalej „regulaminem” określa:
- zasady zarządzania Teatrem,
- strukturę organizacyjną Teatru,
- zakres działań poszczególnych komórek organizacyjnych,
- zadania kierujących komórkami organizacyjnymi,
- zakres uprawnień kadry kierowniczej.
- ZARZĄDZANIE TEATREM
§ 4
- Dyrektor Teatru zarządza instytucją, kieruje i organizuje jej działalność podejmując samodzielnie decyzje, w tym:
- reprezentuje Teatr na zewnątrz i dba o jego dobre imię,
- ponosi odpowiedzialność za:
- całokształt jego działalności i realizację zadań,
- działalność artystyczną i repertuarową, dobór twórców, realizatorów przedstawień teatralnych,
- dobór i kontrolę pracy członków zespołu artystycznego oraz zapewnienie im warunków rozwoju artystycznego,
- dobór i właściwe wykorzystanie kadr pracowniczych oraz podnoszenie ich kwalifikacji,
- właściwą gospodarkę mieniem i środkami finansowymi,
- sprawowanie kontroli zarządczej w Teatrze,
- wydawanie zarządzeń, regulaminów i innych aktów wewnętrznych Teatru,
- nadzór nad całością spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz zabezpieczeniem pożarowym.
- Dyrektor kieruje Teatrem przy pomocy zastępcy dyrektora oraz podległych mu pracowników, którzy są wobec niego odpowiedzialni za całość spraw objętych zakresem ich działania.
- W razie nieobecności dyrektora Teatru lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków, działalnością Teatru kieruje i reprezentuje go na zewnątrz zastępca dyrektora lub pełnomocnik, w granicach udzielonego im upoważnienia.
4. Dyrektorowi Teatru podlegają bezpośrednio:
- zastępca dyrektora,
- kierownicy komórek organizacyjnych,
- dział artystyczny,
- dział impresariatu,
- samodzielne stanowiska.
§ 5
- Zastępca dyrektora jest odpowiedzialny za:
- bezpośredni nadzór nad majątkiem Teatru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi pod względem legalności, celowości i gospodarności,
- szczegółowe rozliczenia dotacji podmiotowej i celowych,
- udział w opracowywaniu i realizacji planów merytorycznych, rzeczowo-finansowych działalności, remontów i inwestycji,
- zapewnienie prawidłowej pracy Teatru od strony finansowej i gospodarczej,
- organizowanie, kierowanie, kontrolowanie i nadzorowanie pracy pracowników w podległych komórkach organizacyjnych, czuwanie nad dyscypliną pracy,
- przestrzeganie prawa pracy, zasad współżycia społecznego, dbałość o przestrzeganie przepisów z zakresu bhp i ppoż.,
- dbałość o warunki pracy pracowników i wyposażenie w sprzęt i narzędzia pracy,
- organizowanie systemu obiegu dokumentów,
- nadzór oraz sprawowanie kontroli wewnętrznej,
- sprawowanie kontroli zarządczej.
- Zastępcy dyrektora podlegają bezpośrednio:
- dział finansowo-księgowy,
- dział administracyjno-techniczny.
§ 6
- Do zadań głównego księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości Teatru zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- udział w opracowaniu planów rzeczowo-finansowych, remontów i inwestycji,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie sprawozdawczości finansowej i podatkowej,
- nadzór nad inwentaryzacją majątku Teatru oraz rozliczaniem różnic inwentaryzacyjnych,
- sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem dokumentacji związanej z wynagrodzeniami wypłacanymi przez Teatr,
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowością rozliczeń z zakładem ubezpieczeń społecznych, urzędem skarbowym i innymi kontrahentami,
- ścisła współpraca z dyrektorem Teatru i zastępcą dyrektora w kwestii pełnej realizacji zadań Teatru,
- organizowanie i doskonalenie systemu kontroli wewnętrznej i informacji ekonomicznej.
- Głównemu księgowemu podlegają bezpośrednio pracownicy działu finansowo-księgowego, który organizuje i kieruje ich pracą.
§ 7
- Do zadań (obowiązków) kierowników działów należy:
- należyty podział zadań i zorganizowanie pracy w poszczególnych działach,
- prawidłowe, sprawne i terminowe wykonanie nałożonych obowiązków,
- planowanie i organizowanie pracy, przydzielanie zdań dla zatrudnionych w dziale pracowników, sprawowanie nadzoru w zakresie prawidłowości i terminowości ich wykonania,
- zaangażowanie w realizację zadań Teatru z uwzględnieniem zasad oszczędności i gospodarności,
- sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy podległych pracowników, przestrzeganie prawa pracy, zasad współżycia społecznego, przepisów z zakresu bhp i ppoż., tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych,
- proponowanie lub opiniowanie zakresów czynności dla podległych pracowników,
- wnioskowanie w sprawach pracowniczych (zatrudnienia, zwalniania, nagradzania, awansowania, udzielania kar porządkowych),
- ścisła współpraca z dyrekcją i kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych Teatru.
- Kierownicy działów uprawnieni są do podejmowania samodzielnie decyzji związanych z wykonywaniem zadań powierzonych podległym im komórkom i pracownikom.
§ 8
- Warunki pracy i płacy pracowników etatowych Teatru określają:
- Regulamin pracy,
- Regulamin wynagradzania.
- Warunki zatrudnienia i wynagrodzenia osób na podstawie umów o dzieło i zlecenia regulują przepisy kodeksu cywilnego.
- STRUKTURA ORGANIZACYJNA I ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNCH TEATRU
§ 9
- W skład Teatru wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Dział artystyczny,
- Dział finansowo-księgowy,
- Dział impresariatu,
- Dział administracyjno-techniczny,
- Samodzielne stanowiska,
- Wieloosobowe stanowisko ds. inwestycji.
§ 10
- Dział artystyczny. W skład działu/zespołu artystycznego wchodzą:
- dramaturg,
- aktorzy.
- Do podstawowych zadań działu artystycznego należy:
- przygotowanie i opiniowanie propozycji repertuarowych, współtworzenie linii programowej Teatru,
- współpraca z reżyserami, dramaturgami, aktorami nad stroną koncepcyjną i dramaturgiczną przedstawień teatralnych,
- przygotowanie i opracowanie powierzonej roli zgodnie z ustaleniami i wymogami reżysera przedstawienia, realizacja planów repertuarowych,
- uczestnictwo w próbach i przedstawieniach zgodnie z harmonogramem pracy i rozkładem zajęć w siedzibie Teatru i poza jego siedzibą,
- uczestnictwo w nagraniach niezbędnych na potrzeby inscenizacyjne przedstawienia oraz w nagraniach i innych działaniach promocyjnych i marketingowych zgodnie ze zleceniem dyrekcji,
- przygotowanie powierzonego nagłego zastępstwa w ustalonym zakresie i terminie,
- uczestniczenie w organizowanych wydarzeniach towarzyszących premierom, inicjowanie otwartej dyskusji z widzem,
- udział w festiwalach i konkursach,
- dbałość o powierzone kostiumy i rekwizyty oraz mienie Teatru,
- kształtowanie pozytywnego wizerunku Teatru.
§ 11
- Dział finansowo-księgowy. W skład działu finansowo-księgowego wchodzą:
- główny księgowy,
- specjalista ds. płac,
- specjalista ds. księgowości.
- Do podstawowych zadań działu finansowo-księgowego należy:
- prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej instytucji,
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie planów finansowych i sprawozdań,
- analiza ekonomiczno-finansowa zdarzeń gospodarczych,
- kontrola formalno-rachunkowa wszystkich dowodów księgowych,
- naliczanie i wypłata wynagrodzeń, prowadzenie dokumentacji dotyczącej wynagrodzeń,
- prowadzenie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, rozliczeń podatku dochodowego, składek na ubezpieczenia społeczne, oraz podatku VAT,
- nadzór nad inwentaryzacją oraz rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych.
§ 12
- Impresariat Teatru. W skład działu impresariatu wchodzą:
- kierownik działu impresariatu,
- koordynator pracy artystycznej,
- specjalista ds. marketingu i promocji,
- specjalista ds. marketingu i PR,
- specjalista ds. social media,
- grafik komputerowy (specjalista),
- inspicjenci-suflerzy,
- specjalista organizator widowni – kasjer biletowy,
- organizator widowni – kasjer biletowy,
- bileterzy,
- szatniarze,
- strażacy.
- Kierownik działu impresariatu kieruje i organizuje pracę działu, podlegają pod niego pracownicy działu impresariatu.
- Do obowiązków impresariatu Teatru należy:
- sporządzanie w uzgodnieniu z dyrektorem Teatru harmonogramu i rozkładu zajęć dla zespołu artystycznego i realizatorów spektakli oraz koordynacja pracy artystycznej,
- całokształt spraw związanych z przygotowaniem, zawieraniem i rozliczeniem umów z realizatorami spektakli, stawek za artystyczne wykonanie, statystowanie, itp.,
- ustalanie w uzgodnieniu z dyrektorem Teatru cen biletów, spektakli ryczałtowych, wydawnictw itp.,
- organizacja i obsługa imprez kulturalnych, obsługa widowni w zakresie organizowanych przedstawień,
- sprzedaż i kolportaż biletów, wydawnictw oraz innych usług kulturalnych,
- maksymalizacja wpływów ze sprzedaży biletów teatralnych, prowadzenie dokumentacji i rozliczeń ze sprzedaży,
- całokształt spraw związanych z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej pracy zespołu artystycznego i działu impresariatu,
- prowadzenie raportów z odbytych prób i przedstawień oraz ich analiza,
- przygotowanie i archiwizowanie dokumentacji dotyczącej działalności kulturalnej, realizacji spektakli teatralnych celem przekazania do archiwum zakładowego,
- planowanie, organizacja i koordynacja wyjazdów Teatru poza siedzibę: w kraju i za granicę oraz ich rozliczanie,
- przygotowanie od strony literackiej druków, wydawnictw, komunikatów dotyczących pozycji repertuarowych Teatru oraz innych wydarzeń,
- prowadzenie biblioteki książek i czasopism,
- przygotowanie graficzne materiałów i wydawnictw towarzyszących spektaklowi, promocyjnych Teatru, współpraca z drukarniami,
- przygotowywanie strategii promocyjno-reklamowej, poszukiwanie sponsorów, efektywne upowszechnianie spektakli, dbałość o dobre kontakty z grupami potencjalnych odbiorców: szkołami, urzędami, zakładami pracy, innymi organizacjami,
- działania promocyjno-marketingowe, współpraca z mediami,
- prowadzenie strony internetowej i profili Teatru na portalach społecznościowych (m.in.: facebook, twitter, instagram, youtube),
- nadzór nad powierzonym mieniem oraz przestrzeganiem przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zabezpieczenia pożarowego w związku z prezentacją spektakli teatralnych,
- ścisła i wszechstronna współpraca z dyrektorem Teatru, zastępcą dyrektora, artystami, dramaturgiem, kierownikiem administracyjno-technicznym i głównym księgowym w zakresie realizacji zadań Teatru.
- Szczegółowe zadania dla samodzielnych stanowisk zostały zawarte w indywidualnych zakresach czynności i odpowiedzialności.
§ 13
- Dział administracyjno-techniczny. W skład działu wchodzą:
- kierownik działu administracyjno-technicznego,
Pracownie techniczne:
- pracownia stolarska – stolarz,
- pracownia krawiecka damska – specjalista rzemiosł teatralnych - krawcowa,
- pracownia krawiecka męska – specjalista rzemiosł teatralnych - krawiec,
- pracownia plastyczna i reklamy – specjaliści rzemiosł teatralnych - plastyk, plastyk-archiwista,
- pracownia tapicerska – tapicer,
- pracownia ślusarska – ślusarz,
Obsługa sceny:
- pracownia elektryczna – elektryk-realizator oświetlenia,
- pracownia akustyczna – akustyk-realizator dźwięku,
- pracownia fryzjersko-perukarska – charakteryzator-perukarz, fryzjer,
- garderoba męska – garderobiana,
- garderoba damska – garderobiana,
- obsługa sceny – brygadier, montażyści dekoracji,
- rekwizytornia – rekwizytor,
- magazyn mebli scenicznych i dekoracji – magazynier,
Administracja:
- specjalista ds. administracyjnych,
- pracownik gospodarczy-konserwator,
- recepcjoniści,
- sprzątaczka-praczka,
- sprzątaczki,
- magazynier.
2. Kierownik działu administracyjno-technicznego kieruje i organizuje pracę działu. Podlegają pod niego pracownicy: pracowni technicznych, obsługi sceny i administracji.
3. Do zadań działu administracyjno-technicznego należy:
- całokształt prac związanych z produkcją i obsługą techniczną spektakli teatralnych,
- prawidłowe, terminowe i zgodne z dokumentacją scenograficzną wykonywanie dekoracji, scenografii, rekwizytów, kostiumów, peruk itp.,
- obsługa techniczna prób i spektakli w siedzibie i w terenie oraz imprez obcych realizowanych w Teatrze zgodnie z harmonogramem,
- zabezpieczanie scenografii i kostiumów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- oszczędne gospodarowanie surowcami i materiałami, dążenie do wielokrotnego wykorzystywania środków inscenizacji,
- utrzymywanie w gotowości scen i urządzeń technicznych do realizacji przedstawień,
- zabezpieczenie przechowywania i magazynowania środków inscenizacji,
- zabezpieczenie prawidłowych warunków bhp i ppoż. w siedzibie i objeździe, bieżące utrzymanie czystości, dbałość o sprawność techniczną maszyn i urządzeń,
- wykonanie zadań i czynności w zakresie przygotowania i prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych, prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
- organizowanie i nadzór prac remontowych i inwestycji, usuwanie awarii,
- dokonywanie zakupów na potrzeby tworzenia spektakli i ogólno-administracyjnych,
- wyposażenie pracowników w odzież ochronną i roboczą,
- zabezpieczenie obiektu w sprzęt umożliwiający zachowanie warunków bhp i ppoż., zlecanie wymaganych przepisami prawa przeglądów budynków i urządzeń,
- prawidłowa eksploatacja środków transportu oraz prowadzenie dokumentacji rozliczeniowej w tym zakresie,
- prowadzenie spraw administracyjnych dotyczących hoteliku teatralnego i mieszkań służbowych Teatru na terenie miasta Kielce,
- całokształt spraw związanych z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej pracy zespołu administracyjno-technicznego,
- dbałość o majątek i powierzone mienie Teatru, udział w inwentaryzacjach.
4. Szczegółowe zadania dla poszczególnych pracowników zostały zawarte w indywidualnych zakresach czynności i odpowiedzialności.
§ 14
- Samodzielne stanowiska. W Teatrze funkcjonują następujące samodzielne stanowiska, które podlegają bezpośrednio dyrektorowi Teatru:
- asystent dyrektora,
- specjalista ds. kadr,
- inspektor bhp i ppoż.,
- informatyk, administrator bezpieczeństwa informacji,
- radca prawny.
- Do obowiązków asystenta dyrektora należy:
- prowadzenie sekretariatu dyrektora Teatru, tłumaczenie korespondencji,
- organizowanie narad z udziałem kierownictwa Teatru,
- ustalanie spotkań dyrektora Teatru z artystami współpracującymi z Teatrem, dziennikarzami, ludźmi kultury,
- dokumentowanie spraw kancelaryjnych, ewidencja delegacji, rejestracja i dekretowanie korespondencji.
3. Do obowiązków specjalisty ds. kadr należy:
- całokształt spraw osobowych pracowników Teatru, tj. zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę i zlecenia, wydawanie świadectw pracy, zaświadczeń, opinii, itp. zgodnie z przepisami kodeksu pracy, regulaminu wynagradzania i pracy,
- bieżąca kontrola dyscypliny pracy,
- kompletowanie akt osobowych, prowadzenie ewidencji pracowniczej,
- ustalanie uprawnień pracowników do urlopów, nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych, rentowych, dodatków za staż pracy, itd.,
- kompletowanie dokumentacji do emerytury lub renty,
- kierowanie pracowników na wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie,
- współorganizowanie szkoleń okresowych bhp i ppoż.,
- archiwizacja dokumentacji z zakresu kadr i sekretariatu.
4. Do obowiązków inspektora bhp i ppoż. należy:
- nadzór i kontrola stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w Teatrze, profilaktyka z zakresu zagrożeń w miejscu pracy,
- prowadzenie szkoleń wstępnych i instruktażu z zakresu bhp,
- prowadzenie szkoleń z zakresu ppoż.,
- kontrola przestrzegania przepisów i wydawanych zaleceń,
- stała współpraca ze strażą pożarną i działem administracyjno-technicznym w zakresie bhp i ppoż.,
- ewidencja wypadków i chorób zawodowych oraz prowadzenie postępowań powypadkowych,
- udział w komisji ds. oceny warunków bezpieczeństwa widowisk teatralnych.
- Do obowiązków informatyka, administratora bezpieczeństwa informacji należy:
- administrowanie serwerami obsługującymi komórki organizacyjne Teatru,
- sprawowanie opieki nad sprzętem komputerowym,
- utrzymanie sprawności technicznej komputerów oraz sieci, wykonywanie i zlecanie napraw,
- przeprowadzanie podstawowych szkoleń pracowników w zakresie zabezpieczenia danych i informacji,
- zabezpieczenie komputerów ochroną antywirusową,
- sprawowanie nadzoru oraz administrowanie kontami poczty elektronicznej,
- administrowanie stroną www Teatru,
- udział w wyborze i zakupie sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- realizowanie polityki ochrony informacji i danych osobowych w Teatrze, zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami.
- Do obowiązków radcy prawnego należy:
- udzielanie porad prawnych, opinii i wyjaśnień oraz prowadzenie spornych spraw związanych z funkcjonowaniem Teatru,
- występowanie w charakterze pełnomocnika Teatru w postępowaniach sadowych, administracyjnych.
- Szczegółowe zadania dla samodzielnych stanowisk zostały zawarte w indywidualnych zakresach czynności i odpowiedzialności.
§ 15
1. Wieloosobowe stanowisko ds. inwestycji. W skład komórki wchodzą:
- koordynator ds. inwestycji,
- samodzielne stanowiska.
2. Koordynator ds. inwestycji nadzoruje pracę Wieloosobowego stanowiska ds. inwestycji.
3. Do zadań komórki organizacyjnej wieloosobowe stanowisko ds. inwestycji należy:
- koordynacja i nadzór nad przygotowaniem zdania inwestycyjnego „Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa zabytkowego obiektu Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach”,
- prowadzenie inwestycji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego i zamówień publicznych,
- sprawowanie bieżącego nadzoru nad realizacją inwestycji, jej prawidłowością i terminowością wykonania i rozliczenia,
- współpraca z urzędami i kontrahentami w związku z realizacją zadania inwestycyjnego,
- prowadzenie dokumentacji, rozliczanie procesu inwestycyjnego oraz finansowania inwestycji,
- sprawozdawczość w zakresie prowadzonej inwestycji.
4. Szczegółowe zadania dla poszczególnych stanowisk zostały zawarte w indywidualnych zakresach odpowiedzialności.
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16
- Rodzaje stanowisk określa struktura organizacyjna–Schemat graficzny (załącznik nr 1).
- Prawa i obowiązki pracowników, osób zajmujących stanowiska kierownicze i samodzielne określają szczegółowo zakresy obowiązków.
- Prawa i obowiązki pracowników oraz porządek wewnętrzny instytucji określa regulamin pracy i regulamin wynagradzania.
- Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem podpisania.
- Traci moc Regulamin Organizacyjny Teatru z dnia 1 sierpnia 2014 r.